wait لطفا صبر کنید
کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی


صفحه اصلی » مشروح مذاکرات » مشروح مذاکرات مجلس سنا » دوره دوم مجلس سنا

0/0 (0)
مشروح مذاکرات مجلس سنا، دوره 2
[1396/06/22]

جلسه: 97 چهارشنبه 4 مرداد ماه 1334  

 

فهرست مطالب:

1- تصویب صورت مجلس

2- بیانات آقایان رئیس و دکتر صدیق راجع به اظهار تأسف از فوت آقای قوام

3- جواب سؤال آقای نبیل سمیعی به وسیله آقای معاون نخست‌وزیر راجع به تخم نوغان

4- تصویب لایحه ترمیم حقوق کمک آموزگاران

5- تقدیم لایحه تشکیل شورای عالی اقتصاد به وسیله آقای کفیل وزارت اقتصاد ملی

6- معرفی آقای مهندس ضیایی به معاونت وزارت اقتصاد در قسمت معادن

7- شور دوم لایحه تشکیل دیوان کیفر و ارجاع به کمیسیون

8- قرائت گزارش ماهانه کمیسیون‌ها

9- موقع و دستور جلسه بعد - ختم جلسه

مشروح مذاکرات مجلس سنا، دوره 2

 

 

جلسه: 97

چهارشنبه 4 مرداد ماه 1334

(دوره پنجم اجلاسیه)

 

فهرست مطالب:

1- تصویب صورت مجلس

2- بیانات آقایان رئیس و دکتر صدیق راجع به اظهار تأسف از فوت آقای قوام

3- جواب سؤال آقای نبیل سمیعی به وسیله آقای معاون نخست‌وزیر راجع به تخم نوغان

4- تصویب لایحه ترمیم حقوق کمک آموزگاران

5- تقدیم لایحه تشکیل شورای عالی اقتصاد به وسیله آقای کفیل وزارت اقتصاد ملی

6- معرفی آقای مهندس ضیایی به معاونت وزارت اقتصاد در قسمت معادن

7- شور دوم لایحه تشکیل دیوان کیفر و ارجاع به کمیسیون

8- قرائت گزارش ماهانه کمیسیون‌ها

9- موقع و دستور جلسه بعد - ختم جلسه

 

مجلس ساعت 9 صبح به ریاست آقای تقی‌زاده تشکیل شد.

1- تصویب صورت مجلس

رئیس- صورت مذاکرات جلسه گذشته (بیست و هشتم تیر ماه) یک ساعت قبل ظاهراً توزیع شده است اگر آقایان فرصت ملاحظه یافته‌اند و نظری دارند بفرمایید (نظری اظهار نشد) ظاهراً نظری نیست تصویب می‌شود اسامی غایبین و دیرآمدگان جلسه قبل قرائت می‌شود:

(به شرح زیر قرائت شد)

غایبین با اجازه آقایان: حسن اکبر - سپهبد جهانبانی - دکتر حسابی - خواجه نوری - دادگر - سزاوار - ساعد - سیف افشار - سید محمدصادق طباطبایی - دکتر قاسم‌زاده - لسانی - ممقانی - نظام مافی

2- بیانات آقایان رئیس و دکتر صدیق راجع به اظهار تأسف از فوت آقای قوام

رئیس- اگر چه جلسه ما چند روز بعد از واقعه تشکیل می‌شود و احترامات لازمه در مجلس شورای ملی و در خارج نسبت به یک نفر از رجالی که اخیراً وفات نموده کاملاً به عمل آمده است ولی تصور می‌کنم وظیفه ما است که باید مراتب احترامات خود را به آن مرحوم یعنی آقای احمد قوام یادآوری کنیم و اظهار کنیم آن مرحوم از رجال عمده این مملکت بوده اگر در ایام حیات هر یک از آقایان و رجال با هم اختلاف سلیقه هم داشته باشند به هر حال بعد از وفات اسم‌شان ثبت جریدۀ اشخاص بزرگ و رجال سیاست و رجال کار این مملکت می‌شود و باید به احترام در صحیفۀ ایام بماند علاوه بر این آن مرحوم عضو قوه مقننه هم بوده است یعنی وکیل مجلس شورای ملی بوده‌اند و به آن مناسبت یک عضوی از ما بوده‌اند علاوه بر این که از رجال مملکت و از وزرا بودند لهذا به این چند کلمه بنده می‌خواهم مراتب احترام و تذکار خودم و مجلس سنا را با اجازه آقایان اظهار بکنم.

نمایندگان- صحیح است - صحیح است.

رئیس- آقای دکتر صدیق چند کلمه فرمایشی داشتند بفرمایند.

دکتر صدیق- بنده می‌خواستم به طور بسیار مختصر از درگذشت مرحوم قوام‌السطنه اظهار کمال تأسف و تأثر بکنم مرحوم قوام‌السلطنه یکی از بزرگترین رجال عصر حاضر و یکی از خدمتگزاران واقعی مملکت ما بوده است که در چند سال اخیر به ظهور پیوسته است و خدمات بسیار شایان به مملکت خود کرده است.در واقعه آذربایجان به ارشاد و هدایت شاهنشاه متبوع و مفخم و مهربان خود خدمت غیر قابل وصفی به این مملکت کرده است اسم او را برای همیشه در تاریخ ایران با خط طلا به ثبت رسانیده است. در سال 1326 که بنده به اروپا مسافرت کرده بودم و با بعضی از رجال درجه اول اروپا از نخست‌وزیران آنجا ملاقات کردم آنها به من گفتند که احمد قوام به مملکت شما خدمتی کرد که هیچ یک از ما نتوانستیم به اروپا بکنیم او بدون خونریزی قشون خارجی را از مملکت شما خارج کرد و ما نتوانستیم حتی یک سرباز از مجارستان خارج کنیم در هر صورت بنده خواستم مراتب تأثر و تأسف خودم را عرض کنم، گر چه او از میان رفته است ولی به واسطه خدماتی که به ایران کرده است نام او همیشه در تاریخ ایران به احترام بسیار ثبت خواهد شد.

3- جواب سؤال آقای نبیل سمیعی به وسیله آقای معاون نخست‌وزیر راجع به تخم نوغان

رئیس- بدواً سؤالی که آقای نبیل سمیعی از آقای نخست‌وزیر دارند راجع به خرید تخم نوغان از خارج مطرح است سؤل چاپ شده و جلوی چشم آقایان هست آقای معاون نخست‌وزیر بفرمایند.

(سؤال آقای نبیل سمیعی از آقای نخست‌وزیر به شرح زیر است)

به قرار اطلاع شرکت نوغان متر صد است 25 الی سی هزار جعبه تخم نوغان از خارجه وارد نماید چون مرغوب یا نامرغوب بودن تخم نوغان مرتبط با سود و زیان فلاحتی است و دیده شده است که گاهی تخم نوغان‌ها یا فاسد بوده یا دارای محصول کمتری بوده‌اند زحمات نوغانگران را هدر کرده لذا خواهشمندم مقرر شود که به سؤال زیر پاسخ دهند:

1- آیا در معامله صلاحیت فنی تهیه کنندگان تخم نوغان خارجی در نظر گرفته شده است؟

2- آیا تشابه شرایط اقلیمی کشور تهیه کننده و مناطق نوغان‌خیز ایران مورد نظر قرار گرفته؟

3- آیا فروشندگان اعتبارات و وثایقی معرفی خواهند کرد که اگر تخم نوغان‌های

+++

آنان نامرغوب و موجب زیان زارعین در شرکت نوغان شد از آن وثایق به منظور جبران زیان استفاده شود؟

4- آیا حق تقدم تهیه کنندگان تخم نوغان را که سابقه عمل چهل ساله در ایران دارند و در گذشته با وارد کردن تخم نوغان‌های مرغوب محصول پیله را نا 11 میلیون کیلو ترقی داده بودند با دارا بودن شرایط مساوی در معامله ملحوظ خواهند داشت یا خیر؟

معاون نخست‌وزیر (آقای ذوالفقاری)- جناب آقای نبیل سمیعی در خصوص سفارش تخم نوغان خارجی سؤالی فرموده‌اند که گزارش آن از سازمان برنامه خواسته شده است عیناً به عرض نمایندگان محترم می‌رسانم.

اولاً- در معامله تخم نوغان صلاحیت فنی تهیه کنندگان در نظر گرفته می‌‌شود و معمولاً سفارشات متکی به نتیجه آزمایش‌های لابراتوری می‌باشد که زیر نظر متخصصین فنی انجام می‌یابد و این خود بهترین شاخص صلاحیت تهیه کنندگان تخم نوغان می‌باشد.

ثانیاً- تشابه شرایط اقلیمی کشور تهیه کننده و مناطق نوغان‌خیز ایران در نظر گرفته می‌شود و مورد توجه است و حصول نتیجه رضایت‌بخش از تخم نوغان‌های آزمایشی سال قبل دلیل قاطع این مطلب به شمار می‌رود.

ثالثاً- در خصوص اعتبارات و وثائق فروشندگان توضیح می‌دهید معمولاً کیفیت خرید تخم نوغان خارجی این منظور را تأمین می‌نماید. به این معنی که به مجرد ورود تخم نوغان در گمرک بدواً از طرف متخصص شرکت رؤیت می‌شود و در صورتی که ظاهر آن سالم بود از گمرک ترخیص می‌گردد و سپس تخم نوغان‌ها به رشت حمل می‌شود و تحت امتحانات لابراتواری قرار می‌گیرد و موقعی که سالم بودن آن محرز شد بین کشاورزان توزیع می‌شود و چون قسمت عمده بهای تخم نوغان پس از امتحانات و معاینات لابراتوری قابل پرداخت است بنابراین برای تخم نوغان‌هایی که فاسد باشند قسمت عمده بها پرداخت نمی‌شود به علاوه گواهی وزارت کشاورزی کشور مبدأ دایر به سالم و مرغوب بودن تخم نوغان جزو شرایط خرید است.

رابعاً- در خصوص حق تقدم تهیه کنندگان تخم نوغان در ایران باید در نظر داشت که سالیان متمادی وارد کنندگان نخم نوغان اشخاص معدود و معینی بوده و هستند و البته در صورتی که تخم نوغان خوب و مرغوب به شرکت ابریشم و نوغان که وارد کنند منحصر به فرد طبق قانون می‌باشد تحویل بدهند حق تقدم خواهند داشت والا اگر بنا شود تخم نوغان گران و نامرغوب تهیه نمایند شرکت ابریشم و نوغان از نظر مصلحت شرکت مؤظف است راساً در تأمین منظور خود به اصلاح و صرفه اقدام نماید.

رئیس- آقای نبیل سمیعی بفرمایید.

نبیل سمیعی- بنده از توضیحی که آقای معاون نخست‌وزیر راجع به تخم نوغان و محصول نوغان دادند خیلی متشکرم همان طوری که قبلاً خدمت‌شان عرض کردم آقای وکیلی‌پور مدیر عامل شرکت نوغان چند روز قبل پیش بنده آمدند و راجع به این سؤال توضیحاتی دادند، البته تردید ندارم از موقعی که ایشان متصدی این کار شدند رویه کار در شرکت نوغان رو به بهبودی رفته است و صورت خوبی پیدا کرده، اما متأسفانه دستگاه هنوز آن طور که باید آماده این کمک و مساعدت به ایشان باشد نیست و غالباً به اصطلاح چوب لای چرخ ایشان می‌گذارند و مانع پیشرفت کار ایشان هستند به این جهت رویه‌ای از چند سال قبل در شرکت نوغان پیدا شده است و نتیجه‌اش هم این شد که در زمان حکومت آقای دکتر مصدق چنانچه استحضار دارند در نتیجه اعمال نفوذ عده‌ای یک شرکت پخشی تهیه شد شرکت پخش فروش حریر و محصولات کارخانه چالوس را به یک قیمت بسیار نازلی به ثمن بخس در معرض فروش گذاشتند و یک سوءاستفاده‌های بسیار زیادی هم متأسفانه شد و اشخاص زیادی شاید آقایان مستحضرند که در این کار وارد بودند و نتیجه آن این شد که مداخله این شرکت پخش در کار شرکت نوغان به عمل نوغان و به عمل زراعت و محصول نوغان صدمه زد و متأسفانه در نتیجه بدی نوع تخم نوغان یعنی همان طور که در سؤالی که بنده از آقای نخست‌وزیر کرده‌ام تذکر دادم توجه نشد به این که رعایت نکات آب و هوا و مساعدت اقلیمی و وضعیت تخم نوغان که از چهل سال قبل به این طرف از پنجاه سال قبل به این طرف در ایران معمول بوده بشود مخصوصاً آقای دکتر صدیق و آقای فرخ که مدت‌ها در گیلان بودند وارد بودند که یک محصول پر ارزش و کم وزن که می‌شود گفت یک صنعت ظریفه‌ای است (دکتر صدیق - صحیح است) این تدریجاً به واسطه همین بدی تخم نوغان از بین رفت و زارعین ناچار شدند که زراعت نوغان را تبدیل به برنج بکنند و متأسفانه آن هم نتیجه‌اش معلوم است چه حالی پیدا کرده و حالا امیدوارم که با همین توجهی که شرکت نوغان با همین تشکیلات فعلی که دارند و با توجهی که جناب آقای نخست وزیر هم دارند این محصول رو به بهبودی برود و رفع شکایت زارعین بشود و کسانی هم که قبل از این کار زحمت کشیده‌اند و سعی کرده‌اند که نوع خوب تخم نوغان در معرض فروش و دسترسی زارع بگذارند البته حق آنها هم نباید پایمال بشود، اینها هم زحمت کشیده‌اند عاشق چشم و ابروی ما نبوده‌اند زحمت کشیده‌اند و باید نتیجه زحمت خودشان را ببرند و حالا نباید گفته شود که اگر فلانی خوب کار کرده و محصول خوبی به دست آورده در عوض فایده هم برده البته آنها را هم باید تشویق کرد و امیدوار، همان طوری که وعده داده‌اند به وعده خودشان وفا بکنند و دستور صریح به سازمان برنامه صادر بفرمایند که نسبت به این کار توجه زیادتری بکنند که بیشتر اسباب رفاه زارعین فراهم شود.

4- تصویب لایحه ترمیم حقوق کمک آموزگاران

رئیس- لایحه مربوط به ترمیم حقوق کمک آموزگاران مطرح است اگر در کلیات نظری هست آقایان خواهند فرمود آقای دکتر صدیق بفرمایید.

سپهبد امیر احمدی- نماینده وزارت فرهنگ نیست باید وزیر مربوطه‌اش باشد.

دکتر صدیق- بنده البته با لایحه مخالف نیستم موافق هم هستم ولی می‌خواستم تذکری بدهم به دولت، به وزارت دارایی و وزارت فرهنگ راجع به ترمیم حقوق فرهنگیان.

در موقعی که قانون ترمیم حقوق فرهنگیان در مجلس مطرح بود در روز چهارشنبه 19 آبان 1334 آقای دادگر به عنوان مخالف اظهار فرمودند:

«در این لایحه برای دولت 40 میلیون تومان خرج تولید می‌کند در صورتی که دولت 600 میلیون تومان کسر بودجه دارد چرا چنین لایحه‌ای را تقدیم کرده است اگر می‌تواند بپردازد کسر بودجه چه جور جواب خواهد داد اگر نمی‌تواند بپردازد چرا تاکنون یک عده از خدمتگزاران مملکت خودمان را بلاتکلیف گذاشته‌اند»

به خوبی در نظرم است در صورت جلسه منعکس است که جناب آقای معاون وزارت دارایی که حالا هم تشریف دارند، جناب آقای انواری فرمودند که این بیشتر از چهار میلیون تومان خرج نخواهد داشت و بنابراین مجلس سنا متقاعد شد و رأی داد به قانون ترمیم حقوق فرهنگیان و بعد شایع شد که اجرای این قانون در حدود 70 میلیون تومان خرج دارد زیرا که 30 هزار نفر کمک آموزگار و آموزگار و دبیر و دانشیار و استاد از این محل باید استفاده بکنند و حساب که کردند در حدود 70 میلیون تومان است نه چهار میلیون تومان که دولت اظهار داشته در نتیجه ملاحظات بفرمایید که از آبان 1333 تا به حال که قریب 9 ماه است هنوز قانون اجرا نشده است و دائم هر روز از تهران و ولایات به ما مراجعه می‌کنند به بنده مراجعه کردند (زیرا که بنده منتخب یک عده از آقایان بودم) که چرا این قانون که شما تصویب کردید اجرا نمی‌شود این است که خواستم از دولت سؤال بکنم آقا قضیه اجرای قانون ترمیم حقوق فرهنگیان 70 میلیون پول لازم دارد یا همان طور که اظهار کردند چهار میلیون تومان اگر 4 میلیون تومان است حالا که دو میلیون و ششصد هزار تومان می‌پردازید یک میلیون و نیم بقیه را هم بپردازید که تمام مستفیض بشوند و اگر 70 میلیون تومان است چرا آن روز چنین اظهاری شد که ما قانون را به آن نحو تصویب کنیم؟ موضوع دیگری که می‌خواستم تذکر بدهم البته این مربوط است به وزارت فرهنگ و متأسفانه آقای وزیر فرهنگ اینجا تشریف ندارند که عرایض بنده را بشنوند و البته بعضی از جراید می‌نویسند و بعد در جراید می‌خوانند و به خود ایشان مهم تذکر لازم را خواهم داد راجع است به آیین‌نامه خدمات فنی که برای دبیران و آموزگاران نوشته شده است مثل اغلب کارهایی که ما بدون استفاده از تجربیات ملل مترقی دیگر می‌کنیم این لایحه هم چند سال پیش به تصویب شورای عالی فرهنگ رسیده و در آنجا مقرر شده است که انسان وقتی که دبیر یا آموزگار شد بعد از چند سال به تدریج از ساعات کارش می‌کاهند البته اضافه حقوق را مطابق یک مقرراتی می‌پردازند ولی از ساعات کارش می‌کاهند مثلاً یک کسی که امروز وارد می‌‌شود و دبیر است و لیسانسیه دانشسرای عالی است در هفته 24 ساعت درس دارد بعد از این که ده سال تدریس کرد 24 ساعت او می‌رسد به 14 ساعت این اتخاذ تصمیم موجب شده است که هر قدر دانشسرای عالی دبیر تربیت بکند باز مملکت دبیر ندارد به اندازه کافی و مجبور می‌شوند که هر کس در کوچه عبور می‌کند دستش را بگیرند و بیاورند استخدامش بکنند در مدارس متوسطه و مدارس ابتدایی در صورتی که اگر توجهی بشود و مقرراتی که در سایر ممالک مترقی درجه اول حکمفرما است ملاحظه کنند که هر قدر معلم جلو می‌رود بر احترامات و حقوق او اضافه می‌شود ولی از ساعات درس او کاسته نمی‌شود زیرا که هر قدر تجربیات او اضافه شود ارزش او زیادتر است و از وجود او بیشتر استفاده می‌شود منتهی همان طوری که عرض کردم به میزان حقوق و مزایا و پاداش او می‌افزایند تا این که موجبات رفاه و آسایش او را فراهم بکنند حالا در ایران چون این آیین‌نامه را به تصویب رسانیده‌اند این موجب شده است که عده بسیار زیادی از همین دبیرانی که عده‌ای از اوقات خودشان را در مدارس دولتی درس می‌دهند مقداری که آزاد هستند به کارهای دیگر می‌پردازند و چه بسا که آن کارهای دیگر به هیچ‌وجه مناسب با امر تدریس و تعلیم و تربیت ندارد و بنابراین آنها را خارج می‌کند از [ناخوانا] خودشان و از کارهایی که برای آن تربیت شده‌اند و باید تمام اوقات خودشان را صرف آن کارها بکنند این بود که خواستم از ایشان تقاضا بکنم که در آن آیین‌نامه تجدید نظر بکنند و این نکته‌ای

+++

که در اینجا عرض کردم رعایت کنند که هر قدر می‌خواهند حقوق اضافه و مزایای اضافه به معلمین بپردازند ولی از ساعات درس‌شان نکاهند زیرا با نکاستن ساعات درس‌شان عده لازم دبیر برای مملکت وجود خواهد داشت و از این مضیقه‌ای که الان مملکت در آن واقع شده است و به اندازه کافی دبیر شایسته و لایق ندارد نجات پیدا خواهد کرد.

شمس ملک‌آرا- آقا حضور وزیر فرهنگ لازم است برای این موضوع تلفن کنید بیایند.

رئیس- آقای انواری معاون وزارت دارایی.

معاون وزارت دارایی (آقای انواری)- فرمایشات جناب آقای دکتر صدیق یک قسمتش صحیح بود راجع به چهار میلیون تومان ولی راجع به ارقام بعد هیچ نمی‌شوند پیش‌بینی کرد چنانچه در آن موقع که این چنین لایحه‌ای از کمیسیون‌های مجلس شورای ملی و سنا می‌گذشت در مجلس عرض شد که رقم قطعی که ممکن است در نتیجه اجرای این لایحه به دست بیاید نمی‌شود تعیین کرد برای این که این قانون که گذرانده‌اند عادی نیست هر تبصره‌اش مشروط به شرایطی است که اگر این طبقه مشمول فلان شدند بالاخره از این مزایا استفاده کنند اگر تبصره‌ها را ملاحظه کنید این چیزی نیست که قلم به دست بگیریم حساب بکنیم تا بدانیم که وزارت فرهنگ این عده کمک آموزگار و آموزگار یا نظام مدارس که واجد شرایط هستند که چند سال خدمت کردند آن موقع می‌توانیم تهیه کنیم چنانکه الان وزارت فرهنگ نتوانسته تهیه کند و بنابراین این رقم 40 میلیون قطعاً درست نیست ولی برای 4 میلیون تومان که عرض شد رقم مسلم این لایحه است طبق این ارقامی که در نتیجه اجرای بعضی از آن تبصره‌ها به دست می‌آید به آن 4 میلیون تومان اضافه خواهد شد و این لایحه می‌دانید که اصلش برای تعیین رتبه‌ها بود و تشویق آموزگاران و کمک آموزگاران و نظر هم نبود آن موقع آناً دولت تفاوتی که از این راه از نظر پول حاصل می‌شود بپردازد، آن لایحه تصویب بشود و مراحل آن با این ترتیبی که در قانون بود عمل بشود و تصویب بشود، تبصره 16 آن لایحه است که می‌گوید: هر وقت که دولت توانست در بودجه اعتباری در خزانه موجود پیدا کرد به تدریج بپردازد، در تبصره عرض کنم ملاحظه بفرمایید توضیح داده شده است حالا رسیده‌ایم به این که کمک آموزگاران وضع‌شان از لحاظ مقایسه نسبت به آموزگاران در مرتبه اول سخت‌تر است و باید از نظر معاشی به ایشان کمک کرد (دکتر صدیق - 200 نفر بیشتر نیستند) نخیر 200 نفر بیشتر هستند با مذاکراتی که با وزارت فرهنگ شروع شد قرار شد شروع بکنیم از کمک آموزگارها و بایستی یک مبلغ 200 هزار تومان بپردازیم و بعد هم اگر تفاوتی داشته باشد آنها که بازنشسته می‌‌شوند ببینیم چه کمکی بشود که در لایحه توضیح شده و بعد از این که انشاءالله موفق شدیم درآمد کشور درست شد بتوانیم طبقات بعد را به تدریج اعتبار آن را جبران کنیم و بپردازیم به نظر بنده کمکی است تصویب این لایحه به کمک آموزگار و از حیث معاش و این ترتیبات در رفاه می‌افتد و بعد هم قطعاً بعد از کمک آموزگار شروع می‌کنیم به دیگران کمک بکنیم.

رئیس- قبلاً تذکر داده شد این لایحه چون در مجلس شورای ملی فوریت آن قبول شده است اینجا هم فوری تلقی می‌شود و لهذا یک شور بیشتر ندارد در کلیات دیگر نظری نیست (نمایندگان - خیر) پس رأی می‌گیریم به ورود در شور خود ماده آقایانی که موافقند قیام فرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد ماده واحده قرائت می‌‌شود.

ماده واحده- به وزارت دارایی اجازه داده می‌شود ترمیم حقوق کمک آموزگاران را با توجه به تبصره 12 قانون ترمیم حقوق فرهنگیان مصوب یازدهم آذر ماه 33 تا میزان ماهی دو میلیون ریال از اول مرداد ماه 1334 از محل درآمد عمومی کشور پرداخت نماید ترمیم حقوق مربوط به سال 1333 و چهار ماهه اول 1334 این طبقه و همچنین ترمیم حقوق سایر طبقات معلمین طبق قانون مذکور با پیدا شدن اعتبار پرداخت خواهد شد.

تبصره- وزارت فرهنگ می‌تواند از مازاد اعتبار فوق حقوق دبیران و آموزگارانی را که طبق تبصره 20 قانون بودجه سال 1334 بازنشسته می‌شوند بدون رعایت تبصره 12 قانون ترمیم حقوق فرهنگیان طبق اشل جدید ترمیم نموده و آنان را بازنشسته نماید و در صورتی که اعتبار فوق کافی نباشد دبیران و آموزگاران مزبور بر مبنای اشل جدید بازنشسته خواهند شد و تفاوت حقوق بازنشستگی آنان در موقع تأمین اعتبار اشل جدید پرداخت خواهد شد.

رئیس- در خود ماده ظاهراً نظری نیست کلیات آخر هم داریم که باز آقایان نظر کلی داشته باشند می‌توانند بفرمایند ظاهراً نظری نیست حالا رأی می‌گیریم به ماده واحده با ورقه آقایانی که موافقند ورقه سفید خواهند داد (در این موقع آقایان نمایندگان به قرار ذیل در محل رأی حاضر شده رأی دادند)

آقایان: دکتر اقبال - اسعد - سپهبد امیر احمدی - دکتر امیر اعلم - آموزگار - امیر سلیمانی - بوشهر - بهبهانی - دکتر بیانی - سرلشگر بقایی - پالیزی - تقی‌زاده - جم - حکیمی - حجازی - حق‌نویس - دشتی - دهستانی - سمیعی - سیف‌ افشار - دکتر سجادی - مهندس شریف امامی - شمس ملک‌آرا - صدرالاشراف - دکتر صدیق - عبدالمهدی طباطبایی - فرخ - سرلشگر فیروز - دکتر لقمان‌الملک - مهدوی - مجد - مؤید ثابتی - دکتر ملک‌زاده - مسعودی - سرلشگر مطبوعی - ناصری - نمازی - نیک‌پور - وارسته - وکیلی - هدایت.

رئیس- عده حاضر 41 نفر 36 نفر موافق و یک نفر مخالف و 4 نفر ممتنع، پس با 36 رأی موافق تصویب شد. (اسامی آقایان موافقین و مخالفین)

موافقین آقایان: دهستانی - وکیلی - دکتر سجادی - طباطبایی - حجازی - دکتر اقبال - ناصری - مهندس شریف امامی - مجد - سمیعی - سرلشگر بقایی - دکتر ملک‌زاده - صدر - سپهبد امیر احمدی - پالیزی - فرخ - دکتر مالک - دشتی - اسعد - هدایت بوشهری - شمس‌ ملک‌‌آرا - سیف افشار - دکتر امیر اعلم - نمازی - آموزگار - وارسته - دکتر بیانی - دکتر صدیق - حکیمی - سرلشگر مطبوعی - نیک‌پور - بهبهانی - مسعودی.

مخالف: آقای سرلشگر فیروز

عدۀ نمایندگان- آقای وزیر فرهنگ می‌خواهند صحبت بکنند.

رئیس- آقای وزیر فرهنگ بفرمایید.

وزیر فرهنگ- بنده به نام همه کمک آموزگاران از این توجهی که شده است برای ترمیم حقوق آنان اظهار امتنان می‌کنم و امیدوارم که آموزگاران مساعی خودشان را بیشتر به کار ببرند برای آن که وظایف خودشان را به خوبی انجام بدهند و بعد هم اظهار امیدواری می‌کنم که برای معلمین دیگر هم که باید تأمین بشود اعتبار لازم، آن هم اقدام بشود که به زودی پرداخت بشود.

شمس ملک‌آرا- راجع به تذکر آقای دکتر صدیق چیزی نفرمودید، تذکر مهمی دادند که تشریف نداشتند.

دهستانی- سه سؤالی است از کفیل وزارت دارایی.

5- تقدیم لایحه تشکیل شورای عالی اقتصاد به وسیله آقای کفیل وزارت اقتصاد ملی

رئیس- حالا راجع به سؤال چیزی نفرمایید بعد البته مطرح خواهد شد. آقای کفیل وزارت اقتصاد ملی.

کفیل وزارت اقتصاد ملی (آقای کاشانی)- آقایان محترم، استحضار دارند که سال‌ها است در اطراف تصمیمات اقتصادی که گرفته می‌شود صحبت می‌کنند من‌جمله گفته می‌شود که این تصمیمات بدون تعمق و بدون فکر و بدون در نظر گرفتن اطراف و جوانب اتخاذ می‌شود (دکتر سجادی - گاهی از اوقات همین طور است) بله غالباً این طور اتفاق می‌افتد و بعضی تصمیماتی گرفته می‌شود مالی و اقتصادی و پولی که فقط یک دستگاهی نظر خودش را در آن تصمیم می‌گنجاند بدون این که نظر دستگاه‌های دیگر را در نظر بگیرد و برای این که رفع این نقیصه بشود یکی دو بار هم شورای عالی اقتصاد تشکیل شده در دولت‌های سابق منتهی چون قانونی نبوده است چند صباحی وجود داشته است و از بین رفته است یا تصمیم‌هایش اجرا نشده است برای این که اعتبار قانونی نداشته است برای رفع این نقیصه لایحه‌ای تهیه شده است برای تشکیل شورای عالی اقتصاد که تقدیم مقام محترم ریاست می‌کنم.

6- معرفی آقای مهندس ضیایی به معاونت وزارت اقتصاد در قسمت معادن

کفیل وزارت اقتصاد- ضمناً از فرصت استفاده می‌کنم و آقای مهندس طاهر ضیایی را که در امور زمین‌شناسی و معادن دارای دکترا (دکتر اقبال - استاد دانشگاه هم هستند) و استاد دانشگاه هستند به عنوان معاون وزارت اقتصاد ملی در قسمت معادن به مجلس محترم سنا معرفی می‌کنم.

نمایندگان- مبارک است - مبارک است.

شمس ملک‌آرا- بسیار کار خوبی بود آقای کاشانی.

7- شور دوم لایحه تشکیل دیوان کیفر و ارجاع به کمیسیون

رئیس- لایحه مربوط به تشکیل دیوان کیفر کارکنان دولت و طرز تعقیب مأمورین دولتی در محل خدمت مطرح است گزارش کمیسیون قرائت می‌شود.

(به شرح زیر قرائت شد)

گزارش از کمیسیون شماره 3 به مجلس سنا.

لوایح شماره 4951/468605 - 17/6/1333 و شماره 34808 - 6/9/1333 و شماره 34794 - 6/9/1333 و شماره 34792 - 6/9/1333 مربوط به طرز تعقیب مأمورین دولتی در محل خدمت و لایحه شماره 34758 - 6/9/1333 مربوط به حذف محاکم اختصاصی در کمیسیون مشترک دادگستری مجلسین تصویب و پس از خاتمه شور اول برای شور دوم به کمیسیون شماره 3 (دادگستری) مجلس سنا ارجاع شده بود مورد رسیدگی و مطالعه دقیق قرار گرفت و پس از مذاکرات مفصل و شور کافی و با توجه به پیشنهاد و اصل اصلاحاتی در آن به عمل آمد و به شرح ذیل به تصویب رسید اینک گزارش آن برای شور دوم تقدیم مجلس محترم سنا می‌شود.

مخبر کمیسیون شماره 3 - آموزگار

+++

رئیس- البته آقایان توجه دارند که شور دوم است.

شمس ملک‌آرا- پیشنهادات در دفعه گذشته شده است آقای آموزگار؟ آموزگار - بلی

رئیس- چون نظری نیست ماده اول قرائت می‌‌شود.

(به شرح زیر قرائت شد)

ماده اول دیوان کیفر کارکنان دولت با تشکیلات و مقرراتی که قبل از انحلال آن وجود داشته تشکیل می‌شود.

رئیس- ظاهراً نظری نیست رأی گرفته می‌شود به ماده اول آقایانی که موافقند قیام فرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. ماده دوم قرائت می‌شود.

(به شرح زیر قرائت شد)

ماده دوم- رسیدگی به کلیه جرائمی که استانداران و معاونین وزارتخانه‌ها و مدیران کل و فرمانداران و رؤسای ادارات استان‌ها و شهرستان‌ها و کلیه کارمندان قضایی که به سبب شغل دولتی مرتکب می‌شوند در دیوان کیفر به عمل می‌آید و نیز رسیدگی به جرایم اختلاس و هر نوع تصرف غیر قانونی و ارتشاء کلاهبرداری به سبب شغل دولتی سایر مستخدمین و مأموریتی که در قوانین دیوان کیفر پیش‌بینی شده در صورتی که مبلغ مورد اختلاس یا تصرف غیر قانونی و یا کلاهبرداری دفعتاً واحده یا مجموعاً از سی هزار ریال و مبلغ رشوه دفعتاً واحده یا مجموعاً از پنج هزار ریال بیشتر باشد در صلاحیت دیوان کیفر است»

رئیس- در موقع شور اول پیشنهادی رسیده است از آقای مهدوی و پیشنهاد این است که به جای جمله «رسیدگی به کلیه جرایم» «رسیدگی به کلیه جرایمی» نوشته شود (دکتر صدیق، آموزگار و عده‌ای از نمایندگان در شور دوم اصلاح شده است، اینجا اصلاح کرده‌اند آقا)

رئیس- پس اصلاح کرده‌اند آقایانی که موافقند با این ماده و این اصلاح یعنی پیشنهادی که به کمیسیون رفته (دکتر سجادی - بنده پیشنهاد دیگری داده‌ام) آقای در شور دوم که نمی‌شود به موجب آیین‌نامه پیشنهاد داد آقای آموزگار نظری دارید؟

مخبر- البته در شور دوم پیشنهاد نمی‌شود داد ولی بر اثر مذاکره‌ای که آقای معاون وزارت دادگستری با بنده و جناب آقای صدر و آقای دکتر سجادی کردند بعضی اصلاحاتی به نظرشان آمده بود روی سوابق که به نظر آمد که اگر اصلاحاتی که جمله‌ها مختصراً کم و بیش تغییر می‌کند اسباب زحمت دادگستری و دیوان کیفر نخواهد بود و ابهامی هم در کار نیست به این جهت وقتی که این اصلاحات به نظر آقای دکتر سجادی و بنده رسید دیدیم این اصلاح منافی با نظری که ما داشتیم نیست بلکه مؤید است و پیشنهاد جدید هم نیست بنابراین اگر به صورت اصلاح قبول بفرمایید به نظر بنده خیلی به مورد است.

رئیس- آقای آموزگار اگر اصلاح زیادی باشد باید پیشنهاد مستقلی داد.

مخبر- صحبت واو و این قبیل کلمات نیست بلکه بعضی اصلاحات هست مثلاً بعد از معاونین وزرا و استاندار، سفرا هم بنویسند که الان آقای دشتی می‌فرمودند و از این قبیل اصلاحات است.

رئیس- بلی، باید عرض کنم که ممکن است مطالبی پیش بیاید و صحیح هم باشد ولی آقایان می‌بایستی در ضمن شور اول فکر می‌کردند حالا خیلی مطالب هست که ایشان ممکن است اظهار بکنند و درست هم باشد ولی باید مطابق آیین‌نامه باشد.

مخبر- این تذکر و پیشنهاد از طرف ما و نمایندگان نیست وزارت دادگستری این اصلاح را در نظر گرفته و حالا هم آقای وثیقی که اینجا هستند ایشان این تذکر را می‌دهند.

دشتی- آقای دکتر بیانی پیشنهادی کرده‌اند.

مخبر- می‌فرمایند در شور دوم مطابق آیین‌نامه پیشنهاد نمی‌شود داد و از طرف دولت هم مثل این که پیشنهاد اصلاحی اشکال دارد.

رئیس- بله باید لایحه را پس بگیرند و اصلاح بکنند، اما آن دیگر طول می‌کشد باید قناعت بکنیم به آنچه که گذشته، ملاحظاتی در این پیشنهادی که آقا کرده‌اند بعضی ملاحظات خوبی هم به نظر می‌آید ولی چاره نداریم باید در ضمن شور اول داده می‌شد عجالتاً رأی می‌گیریم.

دشتی- آقای مخبر آن اصلاحی را که فرمودند موافقت بفرمایید، همین اصلاحی که آقای وزیر دادگستری پیشنهاد کردند.

رئیس- همین اصلاحی که آقای وزیر دادگستری دادند؟

آموزگار- بله

رئیس- این که مواد تغییر می‌کند، به هر حال مشکل است و طبق آیین‌نامه نمی‌شود. آقای دکتر ملک‌زاده.

دکتر ملک‌زاده- بنده تقاضایی کرده‌ام. به عقیده بنده با رعایت مقررات و نظامنامه پیشنهادی نمی‌شود داد در شور دوم دولت هم نمی‌تواند پیشنهاد بدهد فقط دولت یک راه دارد چون مطابق مقررات و نظامنامه پیشنهاد نمی‌شود داد اگر دولت هم نظری دارد باید پس بگیرد برود اصلاح کنند دوباره بیاورد.

دکتر صدیق- ممکن است دومرتبه برود به کمیسیون.

دشتی- نه، این به زحمتش نمیارزد.

رئیس- این می‌شود اما آن اصلاحات این قدر مهم هست که برود به کمیسیون؟ چون این آخرین جلسه ما هست والا آن راه هست که به کمیسیون برود در آن صورت می‌ماند برای جلسه دیگر آقای دکتر بیانی.

دکتر بیانی- بنده قربان یک پیشنهادی دادم ملاحظه بفرمایید استانداران و وزرای مختار اضافه می‌شوند به ماده دوم (مخبر - توجه نفرمودید در شور دوم پیشنهاد نمی‌شود داد) درست است من توجه می‌کنم ولی الساعه متوجه شدیم که این نقص هست والا ما متوجه شدیم.

رئیس- خوب اگر آقایان متوجه شده‌اند که نقص دارد می‌توانند پیشنهاد خروج از دستور بکنند به کمیسیون برود اما پیشنهاد در شور دوم ممکن نیست.

دشتی- بنده پیشنهاد می‌کنم برود به کمیسیون.

بوشهری- اگر در شور دوم پیشنهاد نمی‌شود داد پیشنهاد برگشت به کمیسیون داده می‌شود تکمیل می‌شود می‌آید.

رئیس- آقا این بسته به این است که همه آقایان لزوم این اصلاح را لازم بدانند و به درجه‌ای لازم بدانند که برگردد به کمیسیون.

معاون وزارت دادگستری- بنده استدعا می‌کنم که مجدداً برگردد به کمیسیون که اصلاح بشود و رفع نقائص بشود.

رئیس- حالا به کمیسیون رفت ممکن است در مهر ماه یا آبان برگردد.

مخبر- یک جلسه فوق‌العاده دیگر ممکن است اجازه بفرمایید.

رئیس- آقای دکتر ملک‌زاده

دکتر ملک‌زاده- به عقیده من همان نظری که آقایان دادند بسیار نظر منطقی و صحیحی است که وزیر مختار و استاندار را مورد تعقیب بتوانند قرار بدهند یا فرض بفرمایید سفیر کبیر را این ممکن است یک خبط بزرگ سیاسی بکند و خیانتی به مملکت بکنند که بتوانند جلوگیری بکنند بنابراین به عقیده من این نظر صحیح است که آقایان تقاضا بکنند که برای تجدید نظر برود دوباره به کمیسیون و در آنجا اصلاح بشود این مانعی ندارد یا دولت پس بگیرد و مجدداً بفرستد.

رئیس- خیلی خوب آقا این می‌رود دوباره به کمیسیون و آقایان سعی خواهند فرمود که این اصلاحات بشود و برگردد اگر یک جلسه فوق‌العاده‌ای بعد از این هم داشته باشیم همانجا تمام بکنیم.

دشتی- فقط ماده 2 برگردد به کمیسیون بقیه‌اش را الان بخوانند تمام بشود.

دکتر سجادی- نخیر آقا مواد 3 و 4 هم نقص دارد.

نبیل سمیعی- راجع به مواد 3 و 4 هم پیشنهاد داده‌اند.

آموزگار- تمامش برگردد به کمیسیون بهتر است.

رئیس- گزارشی از کمیسیون عرایض و مرخصی رسیده راجع به مرخصی آقای دکتر قاسم‌زاده چون مدتش بیش از آن است که کمیسیون بتواند خودش رأی بدهد درباره آن لذا اینجا قرائت می‌شود و آقایان نظر می‌دهند.

(به شرح زیر خوانده شد)

ریاست محترم مجلس سنا

جناب آقای دکتر قاسم قاسم‌زاده سناتور محترم که از تاریخ نهم اردیبهشت ماه 1334 مریض می‌باشند. اخیراً شرحی مرقوم و از حضور در جلسات علنی و کمیسیون‌هایی که عضویت آن را دارند تا پایان تعطیلی تابستان معذرت خواسته‌اند این کمیسیون به استفاده ماده 163 آیین‌نامه داخلی تا روز دهم تیر ماه با مرخصی ایشان موافقت نموده و هر چند بقیه مدت مورد تقاضا در ایام تعطیل تابستان می‌باشد معهذا از نظر این که جلسات به طور فوق‌العاده تشکیل می‌شود مراتب گزارش گردید تا مجلس محترم سنا نسبت به آن تصمیم لازم اتخاذ فرمایند.

مخبر کمیسیون عرایض و مرخصی و محاسبات مجلس سنا - محمدعلی مجد

رئیس- خوب، چون که مدت بیش از آن اندازه است که کمیسیون بتواند موافقت کند باید در مجلس رأی بگیریم. آنچه که بنده شخصاً خاطرم است ما رأی مخفی می‌گیریم همیشه برای تمدید مرخصی، یعنی تا 14 مهر ماه

دشتی- تا 14 مهر ماه که مجلس تعطیل است احتیاجی به مرخصی نیست.

فرخ- اگر جلسه فوق‌العاده تشکیل شد معذور باشند.

بوشهری- آقا در مدتی که مجلس تعطیل رسمی است دیگر تقاضای مرخصی نباید بشود دفعه گذشته هم بحث شد همین طور تصویب فرمودند

رئیس- چون جلسه فوق‌العاده است.

بوشهری- جلسه فوق‌العاده برای سناتورهای حاضر در مرکز است لذا اجباری برای کسانی که در خارج هستند نیست. در مدت تعطیل جلسات که دیگر مرخصی لزومی ندارد.

رئیس- این مطلبی که آقای بوشهری فرمودند ظاهراً صحیح است چون بنده متوجه نبودم ایشان مسافرند. در ایام تعطیل رأی گرفتن لازم نیست اگر حاضر در مرکز باشند آن وقت ماده‌ای داریم که باید رأی گرفته شود. حالا گزارش ماهانه کمیسیون‌ها قرائت می‌شود.

باید خدمت آقایان عرض بکنم که دولت تقاضای جلسه خصوصی کرده‌اند لذا تشریف نبرند که بعد از قرائت گزارش کمیسیون‌ها بلافاصله جلسه خصوصی خواهد بود.

سرلشگر مطبوعی- از دهم تیر به بعد تقاضای مرخصی کرده‌اند، این به نظر بنده احتیاج به تصویب دارد.

+++

8- قرائت گزارش ماهانه کمیسیون‌ها

رئیس- مسافر هستند. گزارش کمیسیون‌ها قرائت می‌شود.

(گزارش ماهانه کمیسیون‌ها به شرح زیر خوانده شد)

گزارش از کمیسیون‌ شماره 1 به مجلس سنا

لوایح مشروحه ذیل در خرداد ماه 1334 در کمیسیون شماره یک به تصویب رسیده است.

1- لایحه جلب سرمایه‌های خارجی (شور اول)

2- لایحه استخدام 22 نفر مهندس و متخصص آلمانی جهت تسلیحات ارتش

ضمناً لایحه آمار و سرشماری برای شور دوم به کمیسیون ارجاع گردیده پس از رسیدگی گزارش آنها تقدیم مجلس محترم سنا خواهد گردید.

همچنین سایر لوایح مربوط به کمیسیون مشترک کشور مجلسین که قبلاً صورت آنها به استحضار آقایان محترم رسیده است در دست رسیدگی می‌باشد بدیهی است پس از خاتمه شور گزارش آنها تقدیم مجلس محترم سنا خواهد گردید.

رئیس کمیسیون شماره یک - محمد ساعد

گزارش ماهانه از کمیسیون شماره 2 به مجلس سنا

در خرداد ماه 1334 لوایح مشروحه ذیل به کمیسیون شماره 2 (جنگ) ارجاع و پس از رسیدگی گزارش لازم به مجلس سنا تقدیم شده است.

1- لایحه تمدید مدت معافیت بقیه مشمولین متولد سنوات 1306 تا پایان سال 1311

2- لایحه اجازه استخدام 22 نفر مهندس و متخصص آلمانی جهت اداره تسلیحات ارتش.

رئیس کمیسیون شماره 2 - سپهبد امیر احمدی

گزارش ماهانه از کمیسیون شماره 3 به مجلس سنا

در خرداد ماه 1334 لوایح مشروحه ذیل برای رسیدگی به کمیسیون شماره 3 دادگستری ارجاع و مورد شور قرار گرفته و گزارش لازم به مجلس محترم سنا تقدیم شده است.

1- لایحه حذف دیوان دادرسی دارایی.

2- اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس سنا.

3- طرح مربوط به مقررات شکار و صید ماهی.

ضمناً لایحه تشکیل دیوان کیفر کارکنان دولت و طرز تعقیب مأمورین دولتی در محل خدمت که برای شور دوم به کمیسیون ارجاع شده در دستور است پس از رسیدگی گزارش آن به استحضار آقایان محترم خواهد رسید.

رئیس کمیسیون شماره 3 - محسن صدر

گزارش از کمیسیون‌ شماره 4 به مجلس سنا

لوایح مشروحه ذیل در خرداد ماه 1334 در کمیسیون‌ شماره 4 به تصویب رسیده است.

1- لایحه مربوط به تشکیل سازمان تعاون مصرف کادر نیروهای انتظامی

2- لایحه جلب سرمایه‌های خارجی شور اول.

3-- لایحه استخدام 22 نفر مهندس و متخصص آلمانی جهت تسلیحات ارتش

ضمناً سایر لوایح مربوط به کمیسیون‌ مشترک دارایی مجلسین که قبلاً صورت آنها به استحضار آقایان محترم رسیده است در دست رسیدگی می‌باشد بدیهی است پس از خاتمه شور گزارش آنها تقدیم مجلس محترم سنا خواهد گردید.

رئیس کمیسیون‌ شماره 4 - محمدعلی نظام مافی

گزارش از کمیسیون‌ شماره 5

لوایح مشروحه زیر در یک ماهه خرداد 1334 مورد شور و اظهار نظر واقع شده است.

الف- لوایح اختصاصی مجلس سنا، لایحه 55677 - 4/10/33 موضوع جلب و حمایت سرمایه‌های خارجی برای شور اول به تصویب رسید.

ب- لوایح مربوط به اجرا تبصره قانون الغا لوایح آقای دکتر مصدق

1- لایحه شماره 25891 - 10/9/33 موضوع چک‌های تضمین شده برای شور اول به تصویب رسید

2- لایحه شماره 25879 - 16/9/33 موضوع منع احتکار قند و شکر به اتفاق آرا رد شد

رئیس کمیسیون‌ شماره 5 - نیک‌پور

گزارش از کمیسیون‌ شماره 6

لوایح مشروحه زیر مربوط به اجرا تبصره الغا لوایح آقای دکتر مصدق در یک ماهه خرداد ماه 1334 مورد شور و تصویب واقع شده است

1- لایحه شماره 14220- 14/9/1333 راجع به بنگاه خالصه‌جات کشور شور اول

2- لایحه شماره 14232 - 14/9/1333 راجع به مبارزه با آفات و امراض نباتی و حیوانی شور اول

ضمناً لوایح ذیل در دست رسیدگی است

1- لایحه اصلاح قانون تأسیس بنگاه آبیاری و امور مربوط به آبیاری کشور

2- لایحه مربوط به بنگاه عمرانی کشور

3- لایحه مربوط به ازدیاد سهم کشاورزان و سازمان عمرانی کشاورزی

رئیس کمیسیون‌ شماره 6 - سپهبد امیر احمدی

گزارش از کمیسیون‌ شماره 7

در یک ماهه خرداد 1334 لایحه شماره 58198 - 11/9/33 موضوع استخدام معلمین خارجی دانشکده‌های شهرستان‌ها ارسالی از مجلس شورای ملی که بنا به تقاضای آقای دکتر مهران وزیر فرهنگ مسکوت مانده بود به پیشنهاد مجدد ایشان در تاریخ 30/3/34 لایحه با اصلاحات تازه و چند تبصره تسلیم کمیسیون شد و به تصویب رسید.

رئیس کمیسیون‌ شماره 7 - دکتر صدیق

9- موقع و دستور جلسه بعد - ختم جلسه

رئیس- خوب دیگر ظاهراً مطلبی در دستور نیست این را در جلسه گذشته وعده دادم به آقایان که تذکری بدهم راجع به این جلسات فوق‌العاده ظاهراً به موجب آیین‌نامه هم بیست نفر از آقایان و هم دولت حق دارند اصولاً تقاضا بکنند ولی تمنای آقایان این بوده که این جلسه فوق‌العاده دیگر تقاضا نشود چون آخرش باید یک روزی در این گرما تعطیل بشود و آن کارهایی هم که در کمیسیون‌های مشترک که بسیار کار مشکلی بود آن هم مختصر هست تمام می‌شود اما چون صحبت شد که یکی دو مطلب خیلی مهمی هست شاید بشود یک جلسه فوق‌العاده هم کرد این هم به شرط تمنایی است که از طرف آقایان نمایندگان بشود. حالا جلسه خصوصی است.

(ساعت ده و ده دقیقه صبح جلسه ختم شد)

رئیس مجلس سنا - سید حسن تقی‌زاده

+++

یادداشت ها