کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی


صفحه اصلی » اخبار کتابخانه » مجموعه‌سازی
0.0 (0)
ارتباطات بین‌المللی کتابخانه مجلس
[1397/01/19]

حضور کتابخانه مجلس در سمینار مؤسسه انتشاراتی تیلور اَند فرانسیس  

مؤسسه انتشاراتی تیلور اَند فرانسیس(Taylor and Francis) که دفتر مرکزی آن در لندن واقع است به اتفاق شرکت آی‌پی‌اس(IPS) در تاریخ 22 بهمن 1396 سمیناری با عنوان آشنایی با انتشارات چاپی و دیجیتالی این مؤسسه با حضور جمعی از کتابداران ایران در دوبی برگزار گردید.

سرکار خانم راضیه یوسفی‌نیا، کارشناس‌مسئول بخش سفارش‌های خارجی کتابخانه مجلس شورای اسلامی نیز به نمایندگی از طرف کتابخانه مجلس شورای اسلامی در این سمینار شرکت کرد.

وی گزارشی مبسوط از این نشست به وب‌سایت کتابخانه مجلس ارسال کرده است که توجه خوانندگان محترم را به این گزارش جلب می‌کنیم.

تاریخ برگزاری: 23 بهمن 96 مصادف با 12 فوریه 2018

مکان برگزاری: دوبی،‌ دفتر شرکت انتشاراتی IPS

سخنرانان

Graham Crossley, T&F International Sales Director

Jasmina Basic, T&F Sales Manager for Middle East and Africa

Keith Mears, T&F eBooks Online Sales Manager for Middle East and Africa

Biplob Kamarjjuman, T&F Journal Sales Manager for Middle East and Africa

خانم کاویانی ( مدیر عامل شرکت IPS، نماینده T&F در خاورمیانه و آفریقا)

     Zoe Kaviani Cowl, IPS Managing Director   Unni Krishnan (IPS Sales & Marketing Manager)

شرکت کنندگان:

آقای احد رضایی ( مدیر عامل شرکت ویژه نشر، نماینده IPS و T&F در ایران)

آقای میثم رحمانی ( مدیر فروش محصولات الکترونیک ویژه نشر)

11 نفر از مدیران واحد سفارشات مهمترین کتابخانه های کشور

شرح جلسه:

سمینار با سخنرانی خانم کاویانی مدیر عامل شرکت IPS برگزار کننده سمینار آغاز شد. ایشان ضمن خوش آمدگویی به مهمانان و تشکر برای حضور در سمینار به معرفی مختصری از شرکت IPS نماینده شرکت T&F در منطقه خاورمیانه و آفریقا پرداخت. شرکت خدمات انتشاراتی IPS در سال 1990 تأسیس شد و از همان ابتدا روی خدمات بازاریابی و تبلیغ برای ناشران مطرح اروپایی- آمریکایی تمرکز کرد. این شرکت طی این مدت توانسته است روابط کاری بسیار خوبی با دانشگاه‌ها و موسسات در سرتاسر خاورمیانه برقرار کند. روابطی که سال به سال گسترده‌تر می‌شود.IPS  توانسته جایگاه مناسبی در کشورهای حوزه خلیج فارس، آفریقای شمالی، لبنان، سوریه، اردن، ترکیه و ایران بیابد. نمایندگان IPS مرتباً با موسسات و دانشگاه‌ها ملاقات می‌کنند و با برقراری رابطه خوب، فرستادن ایمل‌های گسترده و فرستادن مرسولات ناشر به آنها در امر تبلیغ ناشرین و محصولات آنها بسیار فعال هستند.IPS  از طریق نماینده خود در ایران (شرکت ویژه نشر) در طی 25 سال گذشته توانسته بخش عظیمی از نیازهای علمی این کشور را تأمین کند.

 

 آقای کراسلی اولین سخنران تیم اعزامی T&F بودند. ایشان که صحبت‌هایشان به فارسی ترجمه می‌شد در ابتدا تاریخچه‌ای از شرکت T&F ارائه کردند. از مهمترین بخش‌های صحبت ایشان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- شروع به کار انتشارات Taylor and Francis به سال 1798 برمی‌گردد. زمانی که دکتر ریچارد تیلور با چاپ مجله Philosophical Magazine وارد بازار چاپ شد و با پیوستن دکتر ویلیام فرانسیس در سال 1852 به مجموعه ایشان، شرکت به نام Taylor and Francis تغییر نام یافت.

 

                  

 

- T&F هم اکنون 2500 مجله و بیش از 6000 کتاب جدید  در سال در موضوعات مختلف علوم انسانی، فنی مهندسی و پزشکی چاپ می‌کند و به این ترتیب خود را به عنوان برترین ناشر علوم انسانی و سومین ناشر بزرگ جهان با در نظر گرفتن همه حوزه‌ها شناخته می‌شود.

- دلیل این موفقیت همکاری با نویسندگان در سطح جهانی، دانشمندان و محققان برجسته و دانش پژوهان دارای تخصص بالا در رشته‌های مختلف به خصوص علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم رفتاری، علوم پایه، فن‌آوری و پزشکی است. تیم تدوین این شرکت ماموریت دارد به طور منظم در میزگردهای علمی در سراسر دنیا حضور یابد، اندیشه‌های جدید را بیابد و به محققین صاحب نظر پیشنهاد نوشتن مقاله یا کتاب دهد.

- کتابهای مرجع T&F نیز به خصوص در رشته‌های ارگونومیک، سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی، بیوتکنولوژی و مهندسی دارای جایگاه مهمی در نزد محققین این حوزه‌ها هستند.

- شرکت T&F با دفاتری در آکسفورد، نیویورک، فیلادلفیا، بوکا راتون، بوستون، ملبورن، سنگاپور، پکن، توکیو، کوالالامپور، استکهلم، دهلی نو و ژوهانسبورگ و به خدمت گرفتن بیش از 6500 کارمند در اقصی نقاط دنیا متعهد به ارائه خدمات تخصصی و پشتیبانی از سردبیران، نویسندگان، مشتریان و نیز ارائه خدمات مناسب و موثر به همکاران کتابخانه‌ای در سراسر جهان است.

 

 

- T&F اکنون در زیر مجموعه خود دارای بیش از 50 ناشر است که از مهمترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Routledge  در سال 1836 توسط جورج روتلج تاسیس شد. تخصص این ناشر علوم انسانی و اجتماعی به خصوص فلسفه، روانشناسی، شرق شناسی، ادیان، ادبیات، زبان شناسی، روانشناسی، تاریخ، جغرافیا و علوم سیاسی است. Routledge اکنون بیش از 600 ژورنال و 2000 کتاب جدید در سال چاپ می‌کند. (1896 عنوان کتاب از این ناشر قدرتمند در مجموعه کتابخانه مجلس موجود است. یکی از کتابهای ارزنده این ناشر کتاب «مطالعه اسلام در عمل »Studying Islam in Practice به سردبیری گابریل مارانسی و با همکاری مجموعه از نویسنگان است که به اسلام،‌ به مثابه دینی پویا و زنده در جهان امروز، در قامت موقعیتی عملی و انضمانی‌ نگریسته و سنتها و اعمال مرسوم و معتبر در این آیین فراگیر و جهانی را از منظری اینگونه توضیح می‌دهد.)

Chemical Rubber Company  (CRC) ناشر برتر جهانی در شاخه های علمی، فنی، و پزشکی در اوایل 1900 تاسیس شد و اکنون تبدیل به منبع قابل اعتمادی برای دانشگاهیان، متخصصان و دانشجویان شده است. محصولات CRC شامل مجلات، استانداردها، کتاب‌های همراه و کتاب‌های درسی در سطح بین‌المللی است که تاکنون بارها و بارها جایزه‌های معتبر جهانی را به دست آورده است.

Psychology Press همانطور که از نام آن بر می‌آید این مجموعه دارای کتاب‌های بسیار ارزنده‌ای در تمامی حوزه‌های علوم روانشناسی از جمله روانشناختی، عصب شناسی، روانشناسی رشد، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی عصبی و روانشناسی صنعتی است. کتاب‌های دانشگاهی این ناشر در همه این زمینه‌ها با همکاری و مشارکت دانشجویان، اساتید ابداع‌گر چاپ می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به کتاب:

Cognitive Psychology: A Student's Handbook (5th Edition اشاره کرد. علاوه بر همه اینها Psychology Press در زمینه مقالات علمی و ژورنال‌های پژوهشی بین‌المللی فعالیت بسیار زیادی دارد.

Garland Science: تولید کننده کتاب‌ها و محصولات چند رسانه‌ای در شاخه‌های مختلف علمی همچون فیزیک ،علوم زیستی و شیمی می‌باشد. این ناشر همچنین حدود 3 دهه است که بهترین محصولات آموزشی را ارائه می‌دهد. اگر از سایت ناشر دیدن نمائید در قسمت Product می‌توانید اطلاعاتی در مورد همه کتاب‌ها، محصولات چند رسانه‌ای و کتب درسی کسب نمایید .در قسمت منابع دانش آموزان و اساتید نیز می‌توانید کلیه محصولات چند رسانه‌ای که به همراه کتاب عرضه می‌شوند را جستجو کنید.

Focal Press.: ناشری مطرح در حوزه رسانه است که 75 سال پیش تأسیس شده است. این انتشارات با این هدف تأسیس شد که به هر فرد در هر زمینه شغلی به روزترین اطلاعات را انتقال دهد. Focal Press کار خود را با رشته عکاسی آغاز کرد و حالا بعد از هفت دهه فعالیت تبدیل به ناشری نام آشنا در عکاسی، فیلم سازی، انیمیشن، تئاتر، فرهنگ ورسانه ، مهندسی صدا، تکنولوژی موسیقی و ... شده است. با اضافه شدن این مجموعه به گروه   Taylor & Francisبه جرأت میتوان گفت که علاقه مندان به هنر و رسانه می توانند همه اطلاعات علمی مورد نیاز خود را در گروه T&F بیابند.

                              

 

پس از آقای کراسلی، خانم بیسک پشت بلندگو قرارگرفت و توضیحاتی در مورد چگونگی معرفی محصولات T&F به مشتریان و عرضه آنها ارائه داد که برخی از آنها به شرح زیر است: 

- روش‌های معرفی محصولات: از طریق ملاقات نمایندگان ناشرین با دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها، کتابخانه‌ها و کتابدارها، کتابفروشی‌ها، بازاریابی الکترونیک، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، سمینارها و کنفرانس‌ها. از جمله مهمترین کنفرانس‌هایی که ناشر در آن شرکت می‌کند به این شرح است:

 Agra MECityscape, Obs-Gyne Exhibition, ICAAM

 

انواع محصولات ناشر:

  Reference BOOK, Study Guides, Language Teaching guides, Supplementary , Textbooks, Readers

 

 

 

- میزان پراکندگی محصولات T&F در حوزه های تخصصی مختلف به شرح زیر است:

علوم اجتماعی 41%

علوم انسانی و رسانه 28%

علوم رفتاری و تحصیلات 18%

مهندسی 6%

علوم پایه 6%

فروش کلی ناشر نیز به این شرح است: 67.78% علوم نسلانی، 32.22% فنی مهندسی، علوم پایه و پزشکی

سیاست‌های کلی ناشر برای حمایت از نویسندگان ایرانی

تهیه محصولات با کیفیت و عرضه آنها در بازار ایران

همکاری علمی با نویسندگان و مراکز علمی ایران برای ارتقاع کیفیت تحقیقات

کارگاه 0 تا 100  چگونه چاپ کردن مقاله در ژورنال های ناشر

 

کاتالوگ های فصلی : یکی از مهمترین روش‌های ناشر برای معرفی محصولات خود استفاده از کاتالوگ است. این کاتالوگ‌ها که کاتالوگ‌های فصلی نامیده می‌شود هر سه ماه یکبار چاپ شده و حاوی معرفی کتاب‌هایی است که قرار است در بازه زمانی سه ماه آینده چاپ شوند. به این ترتیب کتابدار‌ها می‌توانند از چند ماه قبل به لیست کتاب‌هایی که در برنامه چاپ ناشر است دسترسی داشته و با توجه به نیازشان سفارش خود را ارسال نمایند تا به این ترتیب به محض چاپ کتاب آنرا در اختیار داشته باشند.

 

چگونگی همکاری نویسندگان ایرانی: یکی از سوالات مطرح شده در این بخش چگونگی همکاری T&F با نویسندگان ایرانی بود. خانم بیسیک در پاسخ به این سوال گفت با توجه به رقابت گسترده بین ناشرین برای چاپ علمی کتاب‌های علمی به روز، T&F همواره از همکاری با نویسندگان صاحب نظر استقبال میکند. به این ترتیب نویسندگان ایرانی که مایل به چاپ کتاب از طریق T&F هستند می‌توانند خلاصه‌ایی از مطلب خود را برای تیم تدوین ناشر بفرستند. این تیم از متخصصین آن مبحث برای ارزیابی آن ایده مشورت گرفته و در صورتیکه از لحاظ علمی مورد تایید واقع شود با نویسنده وارد مذاکره و عقد قرارداد می‌شوند.

پرفروش ترین موضوعات در منطقه‌ی خاورمیانه عبارتند از آموزش، روانشناسی و شاخه‌های مختلف مهندسی

پس از صحبت‌های خانم بیسیک شرکت کنندگان استراحتی کوتاه کردند و ضمن پذیرایی از فرصت استفاده کرده و در مورد مسائل مختلف بازار نشر به گفتگو پرداختند.

 

            

 

Taylor and Francis

eBooks

آقای مییر مدیر فروش کتاب‌های الکترونیک Taylor and Francis در منطقه خاورمیانه، سخنران بعدی سمینار بود. برخی از مهمترین قسمت‌های صحبت‌های ایشان به شرح زیر است:

- محصولات الکترونیک T&F به دو صورت عرضه می‌شوند:

Taylorandfrancis.com که در برگیرنده تمامی کتاب‌های الکترونیک ناشر در حوزه‌های مختلف انسانی و فنی مهندسی است و نیز بانک‌های اطلاعاتی مختلف درحوزه‌های علمی متفاوت. از جمله who’s who، Europa، history of economic thought

- ایشان در پاسخ به سوال یکی از شرکت کنندگان در مورد سیاست کلی ناشر در رابطه با تولید کتاب الکترونیک گفت سیاست کلی ناشر تولید نسخه الکترونیک همه کتاب‌های خود است و معمولاً در فاصله کمی بعد از چاپ کتاب نسخه eBook آن نیز تولید می‌شود. در حال حاضر T&F بیش از9000 جلد کتاب الکترونیک دارد.

- با هدف سرویس دهی هرچه بهتر به دانشگاه‌ها و سایر کتابخانه‌های مهم کشور وکمک به آنها برای تشخیص نیاز خود، ناشر دسترسی رایگان یک تا دو ماهه برای کتابخانه ها ایجاد می‌کند و در پایان دوره، گزارشی از میزان استفاده از تمامی کتاب‌ها به مدیر کتابخانه ارائه می‌دهد تا به این ترتیب با توجه به بودجه و آمار استفاده نیاز سنجی و نهایتاً خرید نمایند.

- ناشر همچنین در صورت درخواست کتابخانه‌ها، آمار مراجعه محققان و دانشجویان آن موسسه به کتاب‌هایی که دسترسی آن برای دانشگاه ایجاد نشده است در قالب Denial Report ارائه می‌دهد.

- ویژگی منحصر به فرد گزارش استفاده T&F این است که آمار را به صورت نمودار نیز ارائه می‌دهد. به این ترتیب می‌توان با بررسی میزان استفاده در ماه‌های مختلف نیاز دانشجویان و محققان را به طور واقعی سنجید.

 

 

دسترسی موسسات به پایگاه کتاب‌های الکترونیک T&F از 2 طریق IP و User/Pass امکانپذیر است. در مدل اول، افراد حاضر در محیط  به طور خودکار با مراجعه به سایت ناشر به آدرس Taylorandfrancis.com می‌توانند از محصول استفاده نمایند و در مدل دوم نیاز است پس از مراجعه به سایت ناشر نام کاربری و رمز عبور وارد نمایند. این نوع از دسترسی معمولاً برای استفاده در فضای خارج از کتابخانه عرضه می‌شود.

ویژگی دیگر بیش از 90% کتاب های الکترونیک ناشر Digital Right Management Free یا رایگان بودن مدیریت حقوقی این محصولات دیجیتال است. این ویژگی به موسسات خریدار کتاب این اجازه را می‌دهد همزمان چندین نفر کتاب را مطالعه کنند، از صفحات کپی و یا پرینت بگیرند.

-

 

- کتاب‌های الکترونیک T&F را می‌توان به سه روش خریداری کرد: خرید مادام العمر، اشتراک سالانه و خرید به صورت کنسرسیومی

- مشتریان می‌توانند بسته‌های از پیش تهیه  شده را خریداری نمایند و یا اینکه با توجه به نیاز خود بسته دلخواهشان را طراحی نمایند.

- کتاب‌های الکترونیک T&F هم به صورت PDF و هم به صورت HTML قابل مطالعه هستند.

 

Taylor and Francis

Journals

معرفی ژورنال‌های T&F توسط آقای بیپلوب انجام گرفت که خلاصه‌ایی از صحبت‌های ایشان به شرح زیر است:

Taylor and Francis دارای 2500 ژورنال است که بیش از 1400 مورد از آنها در سایت ISI و بیش از 2000 ژورنال در Scopus فهرست شده‌اند.

- ژورنال‌های T&F در سه بسته علوم انسانی، فنی مهندسی و پزشکی عرضه می‌شوند.

برخی از مهمترین ژورنال‌های Taylor and Francis عبارتند از:

                                                        

 

- نحوه فروش مجلات T&F به کشورها از جمله ایران به صورت کنسرسیومی یا خرید گروهی است. در این روش هرچه تعداد موسسات خریدار بیشتر باشند از تخفیف بیشتری استفاده می‌کنند. برای مثال اکنون سه دانشگاه ایران مشترک ژورنال‌های T&F هستند و توانستند از 10 % تخفیف استفاده کنند. در صورت اشتراک موسسه چهارم، آن موسسه از 12 % تخفیف استفاده می‌کند و سه موسسه قبلی 2 درصد تخفیف بیشتری دریافت می‌کنند.

 

 

 

- T&F از جمله انتشاراتی است که بیشترین تعداد مقالات نوشته شده توسط محققین ایرانی را چاپ می‌کند. نمودار زیر به خوبی روند رو به رشد تعداد این مقالات را نشان می‌دهد.

 

           

 

نکته مهم دیگر نیز افزایش تعداد نویسندگان ایرانی است که مقالاتشان در ژورنال‌های T&F چاپ می‌شود. نمودار زیر نیز گویای این مطلب است.

 

 

 

Taylor and Francis همواره در تلاش برای افزایش همکاری با نویسندگان ایرانی است و به این منظور اقدامات زیر را در دستور کار قرار داده است.

- تهیه و توزیع راهنمای کاربری

- برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای استفاده بهینه از پایگاه

- توزیع اقلام تبلیغاتی

- ویدیوهای آموزشی

White papers ( مطالب دانلود رایگان برای آشنایی بیشتر کاربران)

- سمینارهای آموزشی برای نویسندگان و محققین

 

 

از جمله مطالب مطرح شده در سمینار میزان رو به افزایش استفاده از مقالات و کتاب‌های غیرقانونی توسط جامعه علمی ایران است. سخنرانان مراسم معتقد بودند این موضوع به اعتبار علمی ایران لطمه وارد می‌کند و باعث می‌شود در بلند مدت ارتباط ناشرین بین‌المللی با ایران تضعیف شود. از نظر آن‌ها کتابداران حاضر در سمینار با توجه به مسئولیتی که دارند می‌توانند درتشویق جامعه علمی ایران به استفاده قانونی از محصولات علمی ناشران، نقش بسیار مهمی را ایفا کنند.  

 

 

در انتهای سمینار آقای رضایی مدیر عامل شرکت ویژه نشر که بیش از 2 دهه است نمایندگی انتشارات Taylor and Francis را در ایران بر عهده دارد ضمن اشاره به اینکه T&F از اولین ناشرینی بوده است که " مطالعات ایران" را در بین سرفصل های موضوعی خود قرار داده است از حضور طولانی مدت ناشر در بازار ایران تشکر کرده و از سطح بالای همکاری ناشر با نویسندگان و محققین ایرانی تشکر کرد. ایشان همچنین از شرکت IPS برای ترتیب دادن سمینار و نیز کتابداران ایرانی برای حضور در مراسم تشکر کردند.

در پایان مراسم عکسی به یادگار گرفته شد و مهمانان به دعوت IPS در مهمانی نهار شرکت کردند.

 

 

 

 

 

                                         

    بازدید:379
    یادداشت ها
    Parameter:300396!model&4732 -LayoutId:4732 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار